27 de set. 2019

RAID SOBRARBE (Aínsa). Campionat d’Espanya de Raids d’aventura

Els 3 raiders al casc antic de l’Aínsa.

El passat cap de setmana 21 i 22 de setembre es va celebrar a l’Aínsa el Raid Sobrarbe, aquest any coincidint amb el campionat d'Espanya de Raids d'aventura.
Joaquin, Enric i Luis participaren representant al C.C. Tombatossals. Nosaltres vam participar en la categoria Aventura.
La meteo ens deia que anava a ploure tot el cap de setmana sense descans, però per sort les previsions vam errar... i de ben prou. Menys mal !!!

Croquis de les distintes seccions del Raid.

Dissabte vam arrancar el raid en una proba d'orientació urbana pel casc antic de l'Aínsa. Aquesta proba era curta i la vam fer els 3 membres de l'equip. El escenari era fantàstic: pel castell i casc antic de l’Aínsa, un poblet que conserva tot el seu encant medieval amb les cases i els carrers empedrats.
La segona secció era un tram de BTT de 25 km. Esta secció ens duia des del Poliesportiu de l’Aínsa fins l'aldea de Ceresa, centre de moltes de les seccions del dissabte. En aquest sector Luis descansa. Enric i Joaquín van fer el recorregut a través de la Sierra de Soto passant per les aldees de Torrelisa, Araguás, el municipi de Laspuña i per últim Ceresa.

Abans de començar la proba.

El tercer sector, molt divertit i variat, constava d’una prova d'orientació en el medi natural de prou dificultat amb una secció especial d’escalada, pont tibetà i ràpel. Ací participem els 3 i preparem molt be l’estratègia per fer totes les balises en el menor temps possible. Luis es va a fer un major nombre de balises situades a la zona nord de Ceresa. Enric i Joaquín aniran cap on es situa la proba d’escalada i ràpel. Joaquín, que es qui escala, tria la via de major dificultat (6b) ja que es la que bonifica mes temps. Després de l'escalada encadena el pont tibetà i el ràpel. Mentre Enric es dedica a buscar algunes balises de la zona. Després els 2 junts acaben de fer les balises que els falten i tornen a la transició que es situa de nou a Ceresa, on Luis està ja esperant-los.

Joaquin escalant.

La quarta secció, la reina d'aquesta etapa constava de tres trams: un primer de BTT que finalitzava en la Collada, a 1.550m als peus de Peña Montañesa, i en un lloc on no arribaven les assistències. Un segon tram de trekking que pujava a Peña Montañesa (2.291 m.) per la dura Canal Mayor, amb mes de 1.100 m. de desnivell i amb una zona amb varies grimpades; i baixada per una atractiva tartera. Per finalitzar la secció un tercer tram de BTT mes llarg que el primer i amb 17 Km, tenint una dificultat afegida ja que ens va caure la nit.

En la Collada, abans de començar el trekking de Peña Montañesa.

El primer tram era una llarga pujada per una bona pista, però sense cap descans. Aquest sector el vam fer els 3 junts. Una vegada dalt Joaquín es queda descansant , mentre Enric i Luis eixim per fer l'ascensió a Peña Montañesa. Però comencem baixant per una pista per donar-li la volta a la muntanya. Mes endavant agafem una sendera que continua vorejant la penya sense massa desnivells. Finalment encarem la llarga i empinada canal Mayor que ens dura per la cara sud de la muntanya i uns 1.150 m. mes amunt fins el cim. Aquesta zona es espectacular, sobre tot quan entrem en una zona mes tancada on les parets queden molt juntes.

Enric i Luis a la Collada, al fons Peña Montañesa.

Dalt de la canal eixim a una senda preciosa, on passem per llocs bucòlics. Però la senda pren una gran llaçada per salvar el desnivell mes poc a poc. Nosaltres no conformes agafem una traçada de camí que ens enfila directes cap al cim.

En el cim de Peña Montañesa.

Una vegada dalt ens fan la foto de rigor i baixem per la vesant nord-est. La baixada es fa per la canal d'a feixeta, coberta per una inclinada pedrera de pedra fina què permet baixar molt ràpid. Mes endavant arribem a un humit i frondós bosc per on acabem de baixar fins la Collada on acaba la secció. De tots els equips participants al raid, inclosos el de la categoria elit, nosaltres hem fet en millor temps en la secció de trekking: la pujada a Peña Montañesa.

Enric durant un moment del Raid.

Per a la tercera part, Luis descansa i se’n baixa cap a Ceresa per la pista que vam pujar. Mentre que Enric i Joaquín emprenen el recorregut per “La Valle”, on el barranc de la Garona rodeja donant la volta a la Peña Solano, en el qual se’ls fa de nit i tenen que acabar aquest sector amb frontals. Es travessa la gran Selva de Irués, bosc de zona ombrívola amb una bellesa a destacar molt fresc i tupit, que segons diuen en un santuari dels ossos.

Joaquin cau escalant.

El cinquè sector es tracta d'un trekking d'uns 17 km però amb la dificultat afegida de que el fem de nit. Enric descansa, i Luis i Joaquín emprenen la marxa des de Ceresa. La primera balisa la trobem sense problema, per ja per trobar la segona ens costa bastant. Doncs orientar-se per la nit no es el mateix que pel dia. En aquest sector dependrem molt, ja que les referències de nit son mes escasses que durant el dia.

Moments abans d’eixir de l’Aínsa.

A les 11:30 de la nit, i quan estem dins del barranco del Biembro, que destaca per la seua serpentejant gorga excavada, comença a ploure, però sense massa intensitat. Mes endavant si que ens plou en molta força. Ací tindrem que superar varis moments de crisi, ja que costa orientar-se i el cansament de la jornada unit a la pluja no fam mes que complicar la feina.

Joaquin escalant.

Finalment superant els problemes aconseguim passar per 8 de les 10 balises. Al final creuem el riu Cinca per dintre per arribar al punt de la transició, instal·lat al frontó de Escalona. Han segut unes quasi 4 hores en les que hem patit però en les que també hem gaudit molt. Arribem un poc abans de les 2 de la matinada, pensant que fins les 2 tenim pera arribar, però no es així, nomes teníem fins les 12:00 per acabar aquest sector. Així que no podem fer la proba final d’aquest sector que es el tir làser. Tampoc podem fer l'ultima proba del dia que era un sector de BTT nocturn i que pensàvem fer els 3 junts. A mes per arribar fora de temps ens lleven tots els punts de la secció i alguns mes de penalització. Però com hem xalant tant, la classificació es un tema secundari per nosaltres. Encara així a la pròxima tenim que planificar millor l’estratègia.

En bones cares el dissabte abans de començar la batalla.

A les 3 de la matinada ens gitem a descansar. Diumenge a les 7:30 estem amunt, pues a les 9:00 comencem la segona etapa.
Esta es més light que les seccions de ahir. La primera secció es una orientació urbana pel castell i casc antic de Aínsa. En aquesta descansa Joaquín. Després te lloc un sector de BTT que faran Joaquín i Enric. Les pistes estan molt enfangades per la pluja que ha caigut esta nit, així que acabem ben enfangats.

En un mirador dins del casc antic de l’Aínsa.

Pera finalitzar el raid hi ha un tercer sector de trekking que puja a la Peña Partara com a punt interessant. Descansa Enric. Avui no ens hem deixat cap balisa.
Finalitzem a les 12:45 arribant els primers de l'etapa en la categoria Aventura. Un bon premi pera nosaltres. També dir que el nostre equip va fer el 8é classificat del total a la categoria aventura. Dinar de germanor, entrega de premis i a pensar en el següent Raid.

En meta desprès de finalitzar el Raid i guanyar la segona etapa.

El balanç es molt positiu, hem gaudit molt i ens hem donat conter de que estem prou forts. Ens queda polir un poc l’estratègia i dominar mes la interpretació de mapa d’orientació.